1972 höjde Audemars Piguet klockvärlden genom att avslöja ett lyxigt armbandsur tillverkat av det mest allmänt förekommande materialet inom horologi: stål. Eftersom detta är Royal Oaks gyllene jubileum skulle en mängd ädelmetallutgåvor vara helt vettigt. Men med tanke på att fake Audemars Piguet firar en klocka som föddes ur utmanande förväntningar på fodralmaterial, är det bara passande att varumärket har valt att ta en annan väg och släpper en mängd färgglada, keramiska Royal Oaks. I den senaste utgåvan under detta jubileumsår presenterar Audemars Piguet en 41 mm Perpetual Calendar Royal Oak i ett helt nytt blåbärsblått keramiskt fodral och armband.
Royal Oak, med sin Tapisserie-urtavla, integrerade armband och åttakantiga ram har en av de mest ikoniska siluetterna av alla klockor som producerats under det senaste halvseklet. Trots att Audemars Piguet startade stålrevolutionen inom lyxiga sportklockor, har Audemars Piguet inte skymt ädla metaller och unika material, inklusive guld, platina, titan och keramik. Även om detta inte på något sätt är den första Royal Oak tillverkad av keramik – eller ens den första Royal Oak Perpetual Calendar tillverkad av keramik – är det första gången Audemars Piguet skapade ett fodral och ett armband helt av blå keramik. För den här utgåvan valde Audemars Piguet en diameter på 41 mm med en imponerande tunn 9,5 mm tjocklek och 20 m vattentäthet.rolex replica
På många sätt är keramik ett drömmaterial för klockor, eftersom det är lätt och mycket motståndskraftigt mot repor och slitage. Och om du verkligen vet vad du gör kan den tillverkas i en mängd olika nyanser. Det finns dock goda skäl till att materialet inte är vanligare. Att producera keramiska klockor är utmanande; det kräver att zirkoniumoxidpulver (ZrO2) värms upp, tillsammans med några hemliga ingredienser, till en extremt hög temperatur, sedan bearbetas det till form och slutligen handbearbetas det notoriskt svåra materialet. I det här fallet är resultatet ett fantastiskt blått som är handbehandlat av Le Brassus-hantverkarna för att ge samma satinborstning och polerade avfasningar som resulterar i det varumärket Royal Oak-skimret.
Även om det är lätt att bli av med det livfulla blå fodralet och armbandet, kan vi inte glömma att detta trots allt är en evig kalender. Audemars Piguet ser till att urtavlan är lika imponerande som fallet, med hjälp av en färgmatchad PVD-blå ton på sin Grande Tapisserie-urtavla, subdials och inre ram. De applicerade indexen och facetterade visarna är 18k vitguld och fyllda med självlysande material. De tre kalenderskivorna och månfas ger symmetri på urtavlan och ger bäraren information om timmar, minuter, dag, datum, vecka, månad, astronomisk måne och skottår.
Audemars Piguet Royal Oak Perpetual Calendar drivs av rörelsen Caliber 5134. 5134 redovisar dagarna i varje månad och redogör även för datumet under skottår och kommer inte att kräva manuell justering på nästan 80 år (justering kommer att vara nödvändig år 2100). 5134 är en nyare Audemars Piguet-kaliber och, trots komplikationerna, lyckas den komma in på endast 4,3 mm i tjocklek, vilket gör att hela fodralet kan mäta sig på en smal 9,5 mm. Urverket, med sina 38 juveler, 40 timmars gångreserv, och slag vid 19,8 bph, är synligt genom en safirbaksida och har riklig dekoration, inklusive Côtes de Genève, cirkulär ådring, solstråleborstning, polerade avfasningar och en 22 karats guld öppnad oscillerande vikt.
Med tanke på att detta är Audemars Piguet, klockan har en evighetskalender, och den är tillverkad av en vild ny blå keramik, råder det ingen tvekan om att priset kommer att vara stratosfäriskt, och det är det – MSRP för Audemars Piguet Royal Oak Perpetual Calendar i blå keramik står på 106 900 CHF vid presstillfället. Och det är om du kan få tag på en i första hand. Om man bortser från pris och tillgänglighet är det uppfriskande att se ännu en färgglad keramikkåpa Royal Oak som följer efter begränsade upplagor som den regnbågsfärgade Royal Oak i samarbete med Carolina Bucci och den equalizer-uppringda Royal Oak Offshore Music Editions. Nu när Audemars Piguet har lagt till blått till sin keramiska palett, måste vi vänta och se hur långt märket är villigt att gå för att utforska ny, levande keramik.